همه ما بعد از یک روز سخت دوست داریم خودمون رو به یه جور فعالیت آرامش بخش دعوت کنیم: خرید، خوردن یک غذای خوب یا بیرون رفتن با دوستان. این کارا باعث می شن احساس بهتری پیدا کنیم.

یافته روانشناسان واسه داشتن حالی خوب آموزشی

اما تحقیق تازه ای که در مجله Emotions چاپ شده می گه این کارا در بهبود حال آدم تاثیری بیشتر از «هیچ کاری نکردن» ندارن! عوضش، کمک کردن به بقیه یا کارای خیرخواهانه اثر زیادی در بهبود خُلق و سلامتی و داشتن حال خوب داره.

 

دکتر نلسون که نویسنده ی اصلی این مقاله به هافینتگون پست می گه: «تعجبی نداره که فعالیتای اجتماعی باعث احساسات مثبت بیشتری در افراد و شکوفایی عاطفی اونا شن، اما نکته جالب واسه من فهمیدن این موضوع بود که اگه مرکز ثقل این فعالیتا «خودمون» باشیم هیچ اثر منفی یا مثبتی در روحیه یا شکوفایی عاطفی ما ندارن! این مسئله از اونجا مهمه که بیشتر اوقات مردم از به خود رسیدن به عنوان راهی واسه بهتر شدن یاد می کنن، در حالی که تحقیقات ما نشون داده بهترین راه واسه خوشحال شدن اینه که به بقیه برسیم

یافته روانشناسان واسه داشتن حالی خوب آموزشی

ابن تحقیق روی ۴۳۷ داوطلب انجام شده که به چار گروه تقسیم شده بودن و هر گروه باید در مدت شش هفته چند تکلیف متفاوت رو انجام می دادن.

از گروه اول خواسته شده بود که کارای خوبی واسه بهتر کردن دنیا بکنن: مثلا جمع کردن زبالهای کوچیک از روی زمین. به گروه دوم گفته شده بود که در حق بقیه خوبی کنن: مثلا واسه دوستی یک فنجون قهوه بخرن یا در تهیه ی غذا به خونواده کمک کنن. گروه سوم قرار بود کارای خوبی در حق خودشون بکنن: مثلا بیشتر ورزش کنن یا یک روز هفته رو سرکار نرن و به خودشون اختصاص بدن. و دست آخر، از گروه چهارم خواسته شده بود که بالاتر از فعالیتای عادی زندگی خود، هیچ کاری نکنن.

یافته روانشناسان واسه داشتن حالی خوب آموزشی

قبل و بعد از این دوره شش هفته ای، همه شرکت کنندگان پرسشنامه ای رو پر کردن تا وضعیت روانی، عاطفی و سلامت اونا بررسی شه. ، شرکت کنندگان در طول مدت تحقیق، احساسات مثبت و منفی خود رو به شکل هفتگی گزارش می کردن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   یک روش علمی واسه یادگیری آسون تر

محققان فهمیدن شرکت کنندگانی که از روی مهربانی کارای خوب کرده بودن، چه کارای خوب عمومی که به درد دنیا می خوره و چیکار خوب در حق افراد خاص، نسبت به کسائی که روی خودشون متمرکز بودن و رفتار خاصی نداشتن بیشتر احساس شادی یا بهبود خُلق رو گزارش کردن.

واقعا، این تحقیق نشون داد کسائی که فعالیتایی با محور خودشون انجام داده بودن هیچ بهبودی در وضع سلامت یا احساسات مثبت مشاهده نکرده بودن.

دکتر نلسون می گه :«انجام کارای مثبت واسه بقیه باعث می شه فرد احساسات مثبت تری مثل خوشی، رضایت و عشق داشته باشه. پس ی این احساسات، سلامت روانی اونم زیاد می شه چون مهربانی کردن با بقیه باعث شکوفایی روابط اجتماعی یا احساس غرور از انجام یک عمل خوب می شه.»

یافته روانشناسان واسه داشتن حالی خوب آموزشی

تحقیقای دیگر هم نشون دادن که مهربانی کردن به بقیه هم بر سلامت روانی و هم بر سلامت جسمی اثر دارن. مثلا، نتایج پژوهشی که به وسیله دانشگاه کلمبیا انجام شد نشون داد که انجام کارای خوب واسه بقیه باعث کاهش اضطراب افرادی می شه که از مشکل اضطراب اجتماعی رنج می برن. تحقیق دیگری نشون داده که «نوع دوستی» می تونه فشار خون و استرس رو کاهش بده!

دکتر کلتنر، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا که در این تحقیق شرکت نداشتهه، به هافینتگون پست می گه انجام اعمال خیرخواهانه می تونه به آزاد شدن دوپامین در مغز منجر شه. این ماده یک انتقال دهنده ی عصبیِ احساسات مثبته و آزاد شدن اون می تونه به ما این احساس رو بده که در حال خدمت به چیزی بزرگتر از خودمون هستیم.

دکتر کلتنر می گه :«این تحقیق واقعا اهمیت زیادی داره چون که نتایج اون بر کوهِ دلایل دیگری صحه می ذاره که میگن کمک به بهتر شدن رفاه بقیه باعث بهتر شدن خودمون می شه؛ درست بر خلاف افسانه ای که می گه راه خوب زندگی کردن، مراقبت از یک نفره: خودمون»

منبع : huffingtonpost.com

 


دسته‌ها: آموزشی