۱. اطلاعات تماس تون رو در دسترس و جلوی چشم بنویسین

مدیران بخش استخدام اینقدر سرشون شلوغه که اصلا وقت نمی کنن در رزومه ی تون از این قسمت بهش قسمت، دنبال اطلاعات تماس بگردند. پس واسه اینکه شغل مورد نظرتون رو از دست ندین، آدرس ایمیل تون رو هایپِرلینک یا زیرخط دار کنین. اگه آدرس پستی خود رو کاملِ کامل بنویسین، همیشه این احتمال هست که اطلاعات شخصی تون مورد سرقت قرار بگیرن. پس، همین که نام استان، شهر و کدپستی تون رو بنویسین کافیه. در صورتی که فکر می کنین محتویات حسابای کاربری تون در شبکه های اجتماعی مثل لینکدین ممکنه به استخدام تون کمک کنه، بد نیس به پروفایل لینکدین و بقیه شبکه های اجتماعی خود هم لینک بدین.

۲. مطالب رو طوری تنظیم کنین که هیچ نکته مهمی از چشم خواننده دور نمونه

خیلی از ما تحت اثر دنیای اینترنت عادت کردیم که وقتی متنی به دست مون می رسه، خودمون رو مجبور نکنیم که کلمه به کلمه اش رو از بالا تا انتهای صفحه بخونیم، بلکه همیشه چشم می چرخونیم و از بعضی قسمتا با سرعت عبور می کنیم. واسه همین، رزومه ی خود رو طوری تنظیم کنین که قسمتای مهمش ندیده گرفته نشن. شاید بد نباشه نکاتی رو که تواناییای تون رو نشون میدن بولد یا برجسته کنین تا هنگام چشم چرخاندن در صفحه گم نشن.

۳. ظاهر رزومه رو خاص و چشم گیر طراحی کنین

سعی کنین ظاهر رزومه ی خود رو به شکلی طراحی کنین که خاص و چشم گیر باشه. البته اینکه چقدر اجازه دارین در ظاهر رزومه ی تون خلاقیت به خرج بدین، تا حد زیادی به وجود شغلی که خواسته می کنین، بستگی داره. مثلا یک گرافیست طبیعتا بیشتر می تونه روی طراحی رزومه ی خود مونُور بده تا یک حسابدار.

یک رزومه جذاب چه ویژگی هایی داره؟ آموزشی

پیشنهاد می کنیم رزومه ی تون رو تک رنگ طراحی نکنین، اما حواس تون باشه که در انتخاب رنگا دقت کافی به خرج بدین. واسه اینکه حرفه ای تر به نظر برسین، بهتره فقط قسمتای هِدِر یا همون سرصفحه رو با رنگ آبی بنویسین و در مابقی قسمتا از رنگ مشکی استفاده کنین. در مورد سبک حروف هم می تونین به طور مثال به جای فونت عادی و پرکاربرد «نازنین» از فونت تبسم به طراحی استاد اسدالله چهره پرداز یا فونتای دیگری استفاده کنین که با سلیقه خودتون و چیزای مهم حرفه ای تناسب داشته باشن.

بزرگ ترین اشتباهی که تازه کاران انجام دهنده می شن اینه که اطلاعات شون رو به شکلای آماده وارد می کنن. با استفاده از قالبای آماده در وقت تون صرفه جویی می شه، اما ممکنه این کارتون توی ذوقِ کارفرما بزنه و واسه همین کنار گذاشته شید. عوضش، پیشنهاد می کنیم رزومه ی تون رو به سلیقه ی خودتون طراحی و سازماندهی کنین، طوری که نشون بده مناسب ترین فرد واسه شروع همکاری هستین.

۴. کلیدواژهایی به کار ببرین که در نرم افزارهای جست وجوگر قابل ردیابی باشن

توجه داشته باشین که خیلی از شرکتای بزرگ در انتخاب خواهندگان از نرم افزارهای رایانه ای استفاده می کنن. پس واسه اینکه رزومه ی تون در جست و جوی نرم افزاری حذف نشه، از کلیدواژهای درست استفاده کنین. تغییرات خیلی جزئی مثل تبدیل عبارت «خدمات به مشتری» به «روابط با مشتری» می تونه در پذیرفته یا رد شدن رزومه ی تون اثر بزاره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   یک راه جادویی واسه تقویت تمرکز کودکان بدون تنبیه یا پاداش

۵. به جای اینکه از اهداف تون بنویسین، خلاصه ای کوتاه از سوابق شغلی خود ارائه بدین

الان مدیران منابع انسانی کاری به کار اهداف شغلی خواسته دهندگان ندارن، بلکه همه سعی شون فقط اینه که بهترینا رو استخدام کنن، یعنی شخصی که بیشترین برابری رو با معیارهای مدنظرشان داشته باشه. پس از به کار بردن جملاتی که هدف تون رو توضیح میدن جدا پرهیز کرده و عوضش، رزومه ی تون رو با خلاصه ای کوتاه از سوابق حرفه ای خود شروع کنین. بنویسین که چند سال سابقه کار دارین، کدوم عناوین شغلی رو تجربه کرده و به کدوم دست آوردها رسیده اید. مثلا اگه نویسنده ی وبلاگ هستین، بنویسین که واسه کدوم وبلاگا تولید محتوا کرده و چقدر سودآور بودین. یعنی، دستاوردهای تون رو پررنگ کنین تا کارفرما بدونه که کارتون رو بلد هستین و با چند و چون شغلی که خواسته دادین، ناآشنا نیستین. دیگر اینکه واسه تیتر قسمتِ خلاصه سوابق کاری از عبارتی استفاده کنین که بخش ی تخصصی تون رو مشخص تر جلوه بده.

۶. از فهرست کردن مهارتای تون دوری کنین

مهارت ها و استعدادهای خود رو در قسمتی که تجارب شغلی تون رو نوشته اید بذارین. یادتون باشه که کارفرما به دنبال فهرست بلندبالای مهارتای خواهندگان نیس، بلکه می خواد بدونه که شخص شما به چه دلیل و چه جوری به درد شرکتش می خورید. اما یک استثنا هم هست و اون اینکه وقتی واسه فرصتای شغلیِ مهارت محور مثل کارشناس فناوری اطلاعات خواسته میدید، اشکالی نداره که در یک قسمت جدا از هم به مهارتای مرتبطتان هم اشاره کنین، چون که مثل این فرصتای شغلی به افرادی با مهارتای مشخص احتیاج دارن.

۷. روده درازی نکنین

نه اینکه مجبور باشین کل رزومه ی تون رو فقط به یک صفحه محدود کنین، چون در بعضی موارد واقعا نمی شه همه چیز رو فقط در یک صفحه گفت، اما حواس تون باشه حتی یک کلمه اضافه ننویسید. رزومه ی دو صفحه ای واسه شخصی که ۳۰ سال تجربه کاری داره عادیه، اما نه واسه یک تازه فارغ التحصیل.

جملات طولانی یا کلمات قُلمبه سُلمبه به کار نبرین و سعی کنین نوشتارتان تا حد امکان ساده و قابل فهم باشه. قرار نیس در رزومه ی خود به داستان زندگی تون اشاره کنین، بلکه فقط به اطلاعات شغلی در رابطه بدین. از افعال نامعلوم و علائم اختصاری استفاده کنین تا مجبور نشید جملات طولانی بنویسین. خلاصه اینکه طول هر پاراگراف از سه یا چار خط بیشتر نشه.

رزومه بی شباهت به کمپین تبلیغاتی نیس. اگه این کمپین به اندازه کافی پرمحتوا و گیرا نباشه، مورد توجه مدیران منابع انسانی قرار نخواد گرفت. پس این مرتبه که اقدام به نوشتن رزومه می کنین، از رعایت نکاتی که گفتیم غافل نشید. واسه حرفه ای شدن در رزومه نویسی، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله ۱۳ نکته طلایی واسه تهیه ی یک رزومه جدا رو بخونین.

منبع : time.com blog.olx.com.pk


دسته‌ها: آموزشی